محمدعلی خادم الفقرا
افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به لید

چگونه نرخ تبدیل بازدیدکننده به لید سایت را افزایش دهیم؟

سلام
در این مقاله برای شما توضیح دادم که بازاریابی درونگرا چیست. و گفتم تلاش خواهم کرد تا چند مقاله خوب در مورد بهبود فرآیند قیف بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing Funnel) برای شما بنویسم یا ترجمه کنم

خب! این یک مقاله دیگر از سری مقالات در این باره است. در این مقاله که در وبسایت thinkcreativegroup منتشر شده چند راهکار به شما در مورد افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به لید توصیه میشود. مسلما این تمام راهکارها نیست. اما هیچ کدام از این راهکارها زائد نیست.

لینک صفحه اصلی مطلب در انتهای همین مقاله درج خواهد شد.

آیا از ترافیک سایتتان راضی هستید؟ اینکه چگونه به این سوال پاسخ  میدهید، ارتباط زیادی با بازاریاب بودن شما دارد، اما اینکه شما چگونه تفسیرش میکنید به مراتب حرفهای زیادی برای گفتن می تواند داشته باشد. آیا نگران این هستید که سایتتان چه مقدار ترافیک میگیرد؟ ( بازدید کننده دارد) یا نگران این هستید که چه مقدار به لید تبدیل می شوند؟

معطوف کردن همان میزان  توجه به اینکه چقدر سایتتان در تولید لید خوب یا بد عمل کرده است برای ارزیابی تعداد بازدید کنندگانش هم مهم است ( همان میزان  توجه باید به تعداد بازدید کنندگان نیز بشود). حتی به منظور شروع، برای بالابردنِ تولید لید یکی از معیارهای بسیار گویا ، نرخ تبدیل لید سایت است- درصد بازدیدکنندگانی که تبدیل می شوند و لید فعال شما خواهند شد.-

بهینه سازی سایت برای افزایش نرخ بازدیدکننده به لید

بهبود مداوم نرخ تبدیل یکی از بخش­های مهم و ثابتِ هر شخصی است که جایگاه بازاریاب درونگرا قرارگرفته است. آوردن ترافیک که اصولی در کنار  ایجاد یک مسیر واضح و مشخص برای حفظ نرخ تبدیل، بهترین کار ممکن است.

اگر هیجان زده اید که چگونه می توان نرخ تبدیل بازدیدکننده به لید افزایش دادید، شما تنها نیستید. در حالیکه غیر ممکن است که چالش­های منحصر به فرد هر سایتی را بیان کرد، اما این تمرین ­های خوب شما را برای قرار گرفتن در مسیر درست و بهبود نرخ تبدیل و ROI  در بازاریابی آماده میکند.

۱. پالایش شخصیت­ خریدارنتان

شخصیت­ خریداران شما از نوعی سنت و رسم اجتماعی پیروی میکند، آنها نسخه ایده آل شده­ مشتریان هدفتان (target customers)  هستند، که ازجمعیت شناسی سنتی فراتر میروند. ساخت یک شخصیت خریدار بر اساسِ جستجوی بازار، نظرسنجی های مشتری و  سایر آمارها یکی از اولین گام های تلاش در بازاریابی درونگراست.

طراحی پرسونای خریدار تبدیل بازدیدکننده به لید

اما ساخت شخصیت خریدار یک علم دقیق نیست. انجام دادن آن، آن هم برای یکبار به این معنی نیست که شما همیشه قادر به انجام این کار خواهید بود.

به داده­ های جمعیت شناسی(demographic) گرفته شده از آنالیز سایت تان یک نگاه بیاندازید و ترافیکی که واقعا وارد سایتتان می شود را بررسی کنید. پلتفرم هایی مانند آنالیز گوگل و فیس بوک، آمارهای دقیقی در مورد انواع مردمی که از سایتتان بازدید میکنند و درگیر تبلیغات های شما میشوند را ارائه می دهند.- سن، جنسیت، مکان، علاقه مندی­ها و بیشتر.

داده های جمعیت شناسی برای تبدیل بازدیدکننده به لید

با نگاه به داده­های جمعیت شناسی، ترافیک حقیقی که وارد سایتتان میشود و ترافیکی که در بالاترین نرخ­های تبدیل حاصل میشود را بازبینی کنید. تا چه میزان با شخصیت خریدارانتان هم  تراز است؟

اگر هم پوشانی کمی نسبت به آنچیزی که انتظارش را داشتید وجود دارد، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که شخصیت­ های خریدارتان را اضافه یا تصحیح کنید. اگر تمامی شخصیت­های موجودتان روی جمعیت شناسی ۱۸-۳۵ تمرکز دارد اما کاربران با سن بالاتر بهتر تبدیل می شوند، پس قطعا ارزشش را دارد که محتوایی تولید کنید که آنها را مستقیما هدف قرار دهد.

۲. دو برابر کردن نرخ تبدیل با تمرکز بر طراحی

یقینا بارها پیش آمده که به نظر می رسد که طراحی وب بیشتر هنر است تا علم، اما بهینه سازی در راستای افزایش نرخ تبدیل، بالانس بین هر دو برقرار میکند.

بهبود طراحی برای تبدیل بازدیدکننده به لید

وقتی نوبت به ساخت سایتی با توجه به نرخ تبدیل می رسد، چیزهایی وجود دارند که به سادگی کار میکنند- و چیزهایی که کار نمیکنند. جزئیاتی مانند درخواست عملیات های (call to actions) واضح، طراحی های ساده و هم راستایی با قوانین طراحی، همگی ثابت کرده اند که نرخ تبدیل را اساسا بهبود می بخشند.

حداقل، سایت شما باید  قوانین طراحی ای که در جهت­ افزایش نرخ تبدیل هستند پیوند را رعایت کند.

کال تو اکشن برای افزایش نرخ تولید لید

نیازهای پرسوناها خود را  به ذهن بسپارید: برای آنها چه سودی دارد؟ برخی اوقات شما نیاز دارید گامی به عقب بردارید و خودتان را جای آنها قرار دهید. آیا پیشنهاد شما به صرفه است؟ آیا مسئله ی کاربر را حل میکند؟ آیا این پیام ها ارسال میشود یا شما روی حرف خودتان تمرکز کرده اید؟ هیچ کس نمیخواهد “به حراج گذاشته شود”

طرح بندی سایت باید کاربر پسند باشد:  استفاده از سایت شما باید قابل حس و اسان باشد، زمان بارگذاری آهسته، نوار منو عجیب و غریب و محتوای ضعیف، همگی می تواند به نرخ تبدیل شما آسیب برسانند.

ساده نگهش دارید: در هر صفحه از سایتتان قصد تبدیل داشته باشید و بر روی آن تمرکز کنید. مطمئن باشید که دعوت به عملیات (call to action)های شما برای مطابق با همان منظور است و واضح و قابل رویت است.

از اصطحکاک پرهیز کنید: تغییر صفحات را برای کاربران آسان کنید. اخیرا، من یک سریال تمرین خریداری کردم. خرید این محصول باید یک فرآیند آسان می بود اما شرکت مورد نظر بیشتر مشتاق به فروش لوازم جانبی و افزودنی ها بود تا محصول واقعی. این کار فرآیند را بسیار دردناک کرده بود. در هر گام “تاییدیه”، من مجبور به تماشای ویدئوی ۲۰ دقیقه ­ای در مورد لوازم جانبی بودم. کلِ فرآیند بررسی تقریبا یک ساعت به طول انجامید! البته من هم کمی غلو کردم، اما وقتی فردی آماده خرید است. مطمئن شوید که اصطحکاک را حذف میکنید و انجام فرآیند خرید را تا حد ممکن یکپارچه و یکدست خواهید کرد.

بهبود فرایند خرید برای افزایش نرخ تولید لید

زمانی که اصول را رعایت کرده اید، باید بیشتر سایت خود را با تستA/B و بازخورد کاربران، اصلاح کنید.

۳. ارزش اصلی خود را دقیقا جلو چشم قرار دهید

در بهینه سازی نرخ تبدیل ، معمولا اتفاق های بد در جزئیات روی می دهد. اما در اکثر مواقع به این معنی است که بازاریاب ­ها در دقیقه به مشکل بر میخورند. در حالی که جزئیات کوچک همگی میتوانند مهم باشند، هیچ کدام از آنها به اندازه اینکه چه چیزی اساسا در مورد محصولات و سرویس­ های شما جذاب است یا چگونه به سوالی پاسخ میدهد یا مسئله ای را برای مخاطبانتان حل میکند مهم نیست.

مطمئن شوید که ارزش اصلی شما  همیشه روی سایتتان قرار دارد، به خصوص در صفحه های اصلی و سایر صفحاتی که برای افزایش نرخ تبدیل درنظر گرفته اید. (convertion rate magnet)

ارزش اصلی برای افزایش تبدیل بازدکننده به لید

آیا اگر درخواست عملیات (CTA) را از سمت چپ به راست صفحه ببریم، یک کاربر بیشتر تمایل بیشتری برای تبدیل نشان خواهد داد؟ شاید. آیا آنها بیشتر تمایل دارند به لید تبدیل شوند اگر آنها حس روشنی نسبت به وبسایت شما داشته باشند؟ حتما.

۴. سایر نکات برای بهینه سازی نرخ تبدیل

توصیه های بالا باید بتواند به بیشتر بازاریاب ­ها یک  نقطه شروع مناسب معرفی کند تا بازدیدکنندگان خود را ارزیابی کنند و افزایش دهند تا بتوانند نرخ تبدیل بازدیدکننده به لید را بهبود ببخشند. اما خیلی جامع و کامل نیستند. سایر راههایی که نرخ تبدیل را بهبود می بخشد عبارتند از:

  • سئو خود را بهبود ببخشید

    کاربرانی که از موتور جستجو استفاده میکنند تا حد بالایی قصد خرید دارند، ترافیک واقعی (organic traffic) را ارزشمند بدانید. اگر رتبه بندی شما امکان بهبود وضعیت را نشان میدهد- که البته همیشه هم نشان میدهند- حسابرسی کاملتر سئو در دستور کار قرار نمیگیرد.

سئو برای بهبود تولید لید

  • کانال ­های  مختلف بازاریابی را امتحان کنید

    وقتی صحبت از کانال های بازاریابی میشود خیلی سختگیر نباشید. اگر هنوز نمی توانید خودتان را با این وضعیت تطبیق بدهید، از یک پلتفرم  جدید شبکه ­های اجتماعی، محتوای تبلیغاتی، تبلیغات PPC، یا هر کدام  از کانال­های بیشماری که  در این راستا قرار دارند، استفاده کنید. شما مجبور نیستید تا ابد به آنها بچسبید، و یکی  از آنها  ممکن است هدایت کننده شما به سوی معدن طلای بازدیدکنندگان زیادی باشد.

 

  • مسیر فروش خود را بازنگری کنید

    وارد کردن لیدهای مورد تایید بسیار خوب است، اما بدون در نظر گرفتن یک مسیر که آنها را به آرامی و روانی به سوی فروش نهایی هدایت کند، شما از این تمام این پروسه چیز زیادی به دست نخواهید آورد. به مسیر ( قیف ) خود یک نگاه بیاندازید – کجا درست کار میکند، در کجا کاربران تمایل دارند جدا شوند- و مسیرهای دیگری که بهتر است را امتحان کنند. این دقیقا یک نقطه دیگری است که انجام تست A/B را ضروری می نماید.

در نهایت، راه های بسیار زیادی، به  اندازه­ تمام کاربران دنیا، برای بهبود نرخ تبدیل وجود دارد ( این حرف کمی زیاده روی  است اما منظور را متوجه میشوید). چیزی که برای تبدیل یک لید بالقو­ه  به مشتری مفید است ممکن است برای یک لید دیگر مانند سم عمل کند. این کار شماست که  بفهمید، بیشتر کاربرها در کجاها همپوشانی دارند و سایت خود را بر روی همان نقطه پیش ببرید.

با رای به این نوشته ما را یاری نمایید
[Total: 0 Average: 0]

پیام بگذارید