محمدعلی خادم الفقرا
9 راهکار رشد لیست ایمیل مارکتینگ

۹ راهکار افزایش لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ پربازده

حدود نه ماه پیش یک مقاله برای وبسایت یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در مورد روش های افزایش لیست ایمیل نوشتم که اتفاقا رنک خوبی هم در کلمات کلیدی مربوطه بدست آورد. اما امروز مجددا تصمیم گرفتم مقاله ای با همین موضوع برای وبسایت خودم بنویسم.

خب مسلما مجددا سعی کردم در این موضوع تحقیقاتی کنم و ضمنا مقاله قبلی را مطالعه کنم و در صورت نیاز در ذهنیاتم بازنگری کنم.

پس با یک جستجوی ساده به دو مقاله باکیفیت با عنوان ۲۹ Simple Ways to Grow Your Email List از وبسایت محترم hubspot و How To Growth Hack Your Email List از وبسایت growthfunnel رسیدم.

اما این دو مقاله و بسیاری از مقالات رفرنس خارجی یک مشکل خیلی بزرگ دارند، و آن عدم تطبیق آن ها با فرهنگ و میزان نفوذ کسب و کارهای اینترنتی در ایران است.

پس من این دو مقاله را با قلم یک دیجیتال مارکتر ایرانی، بازنویسی کردم، و البته آنچه که خودم هم بلد بود به آن اضافه کردم تا یک مقاله به نظر کارآمد را برای شما آماده کنم.

رشد لیست ایمیل مارکتینگ

اما ابتدا اجازه بدهید با یک آمار ساده به شما بگویم چرا مطالعه این مقاله ضرورت دارد. لیست ایمیل شما هر سال حدود ۵/۲۲ درصد کاهش می یابد.

این مساله می تواند به دلایل زیادی مثل پاک شدن ایمیل ها یا لغو عضویت ایمیل ها باشد.

به عنوان یک دیجیتال مارکتر، این کار شماست تا مطمئن شوید که قدم هایی که در جهت افزایش لیست ایمیل بر میدارید، به طور مداوم مخاطبینی را از طریق کمپین های بازاریابی ایمیلی خود اضافه می کنید، می توانند در راستای پیشبرد اهداف به شما کمک کنند و آمار بی فایده ای نباشد.

اما اجازه بدهید مقدمه را تمام کنیم و به راهکارهای افزایش لیست ایمیل بپردازیم:

۱) روی محتوای ایمیل کار کنید:

اگر شما می خواهید مردم عضو خبرنامه شما شوند و ایمیل­ های شما را به دوستان، خانواده و همکاران خود که قبلا در لیست ایمیل شما نبودند، فوروارد کنند، محتوای شما باید جالب و شگفت انگیز باشد.

اصطلاحا باید محتوای ایجاد کنید که توجه ها را به خود جلب کند. (remarkable)

محتوای ایمیل

البته این کار در ایران بسیار سخت و حتی نادر است.

اما مطمئن باشید، اگر محتوای مفیدی تولید کنید، آمار به اشتراک گذاری ایمیل ها به طرز قابل توجهی افزایش پیدا میکند.

اجازه بدهید در این بخش چند راهکار به شما ارائه دهیم:

۱-۱) در ایمیل ها پیشنهادهای شگفت انگیز بدهید:

مثلا یک کالای رایگان یا فلان درصد تخفیف.

البته ترفند اصلی اینجاست که پیشنهاد را در ایمیل یا در پاپ اپ ایمیل بنویسید اما قدم اصلی را برندارید.

مثلا کدتخفیف را در اختیار کاربر نگذارید، بلکه در لندینگ پیچی قراربدهید که لینکش در ایمیل گذاشته شده.

پیشنهاد ایمیل

این کار هم کاربر را بیشتر ترغیب می کند که ایمیل را به دیگران ارسال کند، هم ورود به سایت شما را بهبود می بخشد.

 

۲-۱) بخشی از محتوا را قفل کنید:

اگر واقعا محتوایی ارزشمند تولید کرده اید، بخشی از آن را قفل کنید و اجازه دسترسی به آن را صرفا برای افرادی باز بگذارید که یا عضو سایت شما هستند یا ایمیلشان را به شما می دهند.

 

۳-۱) از محتوای دانلودی استفاده کنید:

اگر محتوای قابل دانلود دارید، به جای آنکه یک دکمه دانلود قرار دهید، امکان دانلود را منوط به ارسال لینک به ایمیل مخاطب کنید و از این طریق پس از گرفتن ایمیل بازدیدکننده، لینک دانلود را ارسال کنید.

جمع آوری ایمیل با لینک دانلود

از این طریق هم به نتیجه افزایش لیست ایمیل می رسید، و هم محتوای دانلودی را به بازدیدکننده می رسانید.

 

۴-۱) مخاطبانتان را گروه بندی کنید. (Segment)

گروه های مختلف را Target کنید و برای هر گروه ایمیل جداگانه ارسال کنید. سعی کنید محتوای هر ایمیل را با توجه به علاقه مندی یا مشخصه هر گروه به صورت جداگانه تعیین کنید.

زمانی که نرخ بازشدن ایمیل افزایش یابد، حتما در یک رابطه مستقیم تعداد فورودارد کردن ایمیل ها هم افزایش خواهد یافت.

و نتیجتا افزایش لیست ایمیل را مشاهده خواهید کرد.

تفکیک بازدیدکننده ها برای ایمیل مارکتینگ

 

۲) کاربران را ترغیب کنید تا ایمیل فوروارد شود:

افراد لیست ایمیل خود را ترغیب کنید که ایمیل را به دوستانشان ارسال کنند. و در پایین ایمیل یک CTA بگذارید با این مضمون که اگر عضو خبرنامه ما نیستید حتما از طریق این CTA عضو خبرنامه بشوید.

درج یک CTA تاثیر ویژه ای در پیشبرد امر دارد.

CTA برای افزایش لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ پربازده

 

۳) در لیست ایمیل خود بازنگری کنید:

اگر لیست ایمیل شما مربوط به زمان های گذشته است، احتمالا نرخ بازگشت شما بسیار پایین آمده است.

خب این مساله باید اصلاح شود.

یک ایمیل double opt-in ایجاد کنید و آن را به لیست قدیمی خود ارسال کنید و مخاطبان را ترغیب کنید که به یک شیوه ای به درخواست شما عمل کنند (حال پاسخ ایمیل شما را بدهند یا به صفحه ای که لینکش را گذاشته اید بروند) و همه مخاطبینی را که پاسخ نمی دهند (به درخواست شما عمل نمیکند)، حذف کنید.

افزایش لیست ایمیل

اگر چه ممکن است حذف افراد از لیست ایمیل های شما به منظور رشد آنها غیرمنطقی باشد، ایمیل کردن فقط به مخاطبین مشارکت می تواند قابلیت تحویل دهی (deliverability) شما را بهبود بخشد و شانس ایمیل شما با اشتراک با کسانی که در بیرون از پایگاه داده مخاطبین کنونی شما هستند را افزایش دهد و در نهایت نرخ بازگشت شما بهبود یافته است.

 

۴) از شبکه های اجتماعی برای افزایش لیست ایمیل استفاده کنید.

مثلا لینک لندینگ پیج را در شبکه های اجماعی مثل لینکدین یا توییتر، که غالبا متخصصین (Experts) در آن ها فعالیت دارند به اشتراک بگذارید.

می توانید یک صفحه برای کسب و کارتان در فیس بوک ایجاد کنید و لینک لندینگ پیج را به صورت یک دکمه CTA در بالای صفحه درج کنید.

افزایش لیست ایمیل از شبکه های اجتماعی

می توانید پیشنهادی شگفت انگیزی که در بالا در مورد آن توضیح داده شد را در این شبکه ها به اشتراک بگذارید، البته حتما برای هر لینک یک UTM جداگانه بسازید که آنالیز صحیحی برای ادامه کار داشته باشید.

از یوتیوب، پینترست و گوگل پلاس هم غافل نشوید، اگر احساس می کنید در این سه شبکه اجتماعی هم کاربرانی هستند که به جمع بازدیدکنندگان و مشتریان شما بپیوندند، حتما از پتانسیل این سه شبکه اجتماعی هم بهره ببرید. فقط دقت کنید در هر شبکه اجتماعی محتوای منحصربفرد خودش را تولید کنید.

دنبال کننده های شما در شبکه های اجتماعی به این دلیل در افزایش لیست ایمیل و ایمیل مارکتینگ موثر هستند که قبلا با برند شما درگیر بوده اند.

۵) از اطلاعات فرم های وبسایتتان، استفاده بهینه کنید:

در وبسایتتان فرم هایی طراحی کنید که از طریق آن ها ایمیل مخاطبانتان را دریافت کنید.

این فرم ها می تواند از یک فرم نظرسنجی تا فرم تماس با ما و حتی فرم استخدام باشد.

فرم تماس با ما افزایش لیست ایمیل

اما چند نکته برای فرم های شما:

۱-۵) دقت کنید ارسال ایمیل به این افراد بدون رضایت آن ها بازخورد مناسبی نخواهد داشت.

بسته به تعداد بازدیدکنندگان روزانه تان، یک بازه زمانی تعیین کنید و یک ایمیلopt-in برای این افراد بفرستید.

اگر میتوانید این ایمیل را دقیقا در همان لحظه پس از تکمیل فرم ها ارسال نمایید که فوق العاده خواهد بود.

دقت کنید، این ایمیل با ایمیل اتوماتی که پس از تکمیل فرم، و احتمالا با محتوای تشکر، ارسال می شود، باید متفاوت باشد.

افرادی که ایمیل opt-in شما را تایید نمی کنند را از لیست ایمیلتان حذف کنید.

راهکارهای افزایش لیست ایمیل

البته شاید بتوانید یک لیست ایمیل با آن ها تشکیل بدهید و مثلا با فاصله زمانی شش ماهه و با ارائه یک پیشنهاد فوق العاده ترغیب آمیز آن ها را به قیف بازاریابی خودتان بازگردانید.

اما به هر حال در همان مرحله از لیست معمول ایمیل مارکتینگ شما حذف می شوند.

۲-۵) فرم هایتان را کوتاه تر کنید.

به هیچ وجه اطلاعات بدون دلیل از مخاطبانتان نگیرید.

افزایش لیست ایمیل فرم تماس

شما به انباشت اطلاعات نیاز ندارید. تقاضای اطلاعات زیاد و گاها محرمانه، ممکن است کاربر را بترساند.

ضمنا شما می توانید در مرحله تبدیل لید به مشتری نیز از او اطلاعات بگیرید.

۳-۵) سایتتان را پر از فرم عضویت یا خبرنامه نکنید.

کاربر را در میان انبوه فرم ها گیج نکنید. اجازه بدهید با خیال راحت درخواست عضویت شما را رد کنند.

 

۶) a/b testing را فراموش نکنید:

در لندینگ پیج ها، محتوای فرم ها طراحی شده و حتی پیشنهادهای شگفت انگیزی که در ایمیل گذاشته اید را a/b testing کنید.

بعضی وقت ها یک تغییر کوچک نرخ تبدیل فوق العاده ای را برای شما در پی خواهد داشت.

a/b testing افزایش لیست ایمیل

 

۷) بلاگ راه اندازی کنید و از طریق محتوا جذب لید کنید.

اگر تا به حال برای سایتتان بلاگ راه نکرده اید، تا به حال کاملا در اشتباه بود اید.

محتوای بلاگ اوضاع شما را در گوگل بهتر می کند.

از طریق بلاگ شما به افرادی دسترسی خواهید داشت که به خاطر محتوا، لید وبسایتتان می شوند، پس نگهداری این لید به نفع شما خواهد بود.

افزایش لیست ایمیل از بلاگ

 

۸) نظر مشتریان را حتما در لیندینگ پیج بگنجانید:

این موضوع به شدت نرخ جذب لید شما را افزایش خواهد داد.

نکته اینجاست که زمانی که بازدیدکننده قصد دارد تا اطلاعاتش را در اختیار شما قراردهد، حتما باید به شما اعتماد داشته باشد.

درج نظر مخاطبان، اعتماد بازدیدکنندگان را به شما جلب می کند.

 

۹) به همراه یک برند یا یک شخص دیگر، یک پیشنهاد ارائه دهید.

این پیشنهاد می تواند از ارائه یک کتاب الکترونیک رایگان تا راه اندازی یک کمپین متغیر باشد.

مهم این است که محتوای ارزشمند ارائه دهید و مسلما زمانی که دو شخص یا برند، با هم همراه می شوند، باید محتوا ارزشمندتر باشد.

همکاری افزایش ایمیل لیست

در پایان سال ۹۶ شاهد چند کمپین مشترک بین چند برند بودیم.

خاطرم هست یکی از آن ها برگزاری یک مسابقه بود که برندهایی مانند فیلم نت، فرانش، نوار و یکی دو برند دیگر برگزار شد و هر یک در ازای پاسخ های صحیح کاربران یک کد تخفیف ارائه می دادند.

اینجا بود که کاربر یک بار ایمیل خود را در یک سیستم وارد می کرد و چندین کد تخفیف می گرفت.

مسلما یکی از اهداف این ایمیل ها افزایش لیست ایمیل بوده است.

این ۹ مورد راهکارهایی بود که من به تجربه آموخته ام که برای افزایش لیست ایمیل موثر هستند.

اگر شما هم راهکار دیگری دارید که من از قلم انداخته ام، یا به راهکارهای من نقد دارید، خوشحال می شوم نظراتتان را بخوانم.

با رای به این نوشته ما را یاری نمایید
[Total: 0 Average: 0]

پیام بگذارید