محمدعلی خادم الفقرا
سئو چیست

سئو چیست و چرا وبسایت ما به آن نیاز دارد؟

سئو (SEO) کلمه ایست که اگر وبمستر باشید و یا به مباحث دیجیتال مارکتینگ علاقه داشته باشید حتما آن را شنیده اید.

من در این مقاله تلاش خواهم کرد به شما توضیح دهم که چرا باید در مورد سئو (SEO) اطلاعات داشته باشیم و سایت مان را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم.

و در نهایت به این سوال پاسخ می دهیم که سئو چیست .

اگر سوالی در مورد سئو از قلم افتاد در بخش نظرات بپرسید تا پاسخگوی شما باشم.

سوال اولی که بسیاری از کاربران تازه وارد به دنیای مدیریت وب با آن روبرو می شوند این است که سئو چیست ؟ پس اگر شما هم جز، این افراد هستید، اجازه بدهید در چند خط این مساله را برای شما باز کنم.

سئو چیست؟

سئو (SEO) به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو و مخفف Search Engine Optimization است. اما این ترجمه، معنای تحت الفظی سئو (SEO) است و اصولا نباید انتظار داشت کاربران از این عبارت مفهوم خاصی را متوجه شوند همانطور که ما در برخورد اول همین حس را داشتیم.

سئو seo چیست بهینه سازی موتور جستجو

آنچه من از آن به عنوان سئو (SEO) یاد می کنم، تلاش برای دستیابی به جایگاه بهتر در نتایج موتورهای جستجو بالاخص گوگل است.

یعنی ارتباط معنای تحت الفظی با معنایی که در محاوره ما استفاده می شود، این است که ما وبسایت مورد نظر را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می کنیم.

فکر میکنم با همین توضیح کوتاه، معنا و مفهوم سئو (SEO)  مشخص شد. اما حالا یک سوال دیگر، اصولی که ما از آن استفاده می کنیم چیست؟

اصول سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

خب این سوال، بر خلاف سوال قبل توضیحات خیلی مفصلی را طلب می کند.

اگر شما یک سئوکار باشید می دانید که سئو (SEO)  حد و مرز ندارد.

هرکاری که برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو لازم باشد را باید انجام دهیم. و نکته مهم اینکه این کارها تعداد مشخصی ندارد.

سئو (SEO) اصول بهینه سازی موتوریهای جستجو

ساده تر و بدون هیچ واهمه حرفه ای گری اگر بخواهم توضیح دهم، باید بگویم که اصول سئو کاملا محصور و قابل شمارش نیست.

اعدادی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مورد در برخی مقالات نقل شده که به نظر صحیح نمی رسد.

مساله اینجاست که هیچوقت گوگل نمی آید بگوید که مثلا وبسمتران گرامی اگر شما این کار را انجام دهید سایت شما رتبه اول را خواهد گرفت.

این اتفاق نمی افتد چون اصلا برخلاف باور عامه که به دنبال اول شدن سایتشان در گوگل هستند این اتفاق ممکن نیست.

توجه کنید، اتفاقی که می افتد اینست که سایت در یک عبارت کلیدی که کاربران سرچ می کنند اول می شود، و اصلا سایت اول و دوم به طول کلی وجود ندارد.

پس اگر کسی به شما گفت در ازای فلان مبلغ، سایت شما را در گوگل اول می کنم، به وی اعتماد نکنید.

این حرف به شدت دروغ است. کاری که متخصیین سئو با رعایت اصول انجام می دهند، بهتر کردن رتبه سایت شما، در یک یا چندین عبارت کلیدی است، که آن هم با روش های خاص خودش انتخاب می شود.

سئو (SEO) و اصول بهینه سازی موتوترهای جستجو

اما برگردیم به مبحث فعلی، اصول سئو. اجازه بدهید در یک جمله، یک سرنخ کلیدی به شما بدهم، که اگر آن را رعایت کنید، مطمئنا وضع شما در گوگل مناسبتر خواهد شد. (دقت کنید تضمینی درباره رتبه اول و دوم نمی دهم، چون اصلا نمی دانم حوزه کاری هر یک از شما چیست)

آن سرنخ هم این است.

هراتفاقی که کاربر شما را راضی تر کند، گوگل را هم راضی تر می کند. هر رفتاری که کاربر شما را در راستای حرفه ای بودن وبسایت شما، مطمئن تر کند، گوگل را هم مطمئن تر می کند.

با چند مثال بیشتر، این بحث را بیشتر توضیح می دهم:

سئو بهینه سازی موتورهای جستجو

حتما شنیده اید که گوگل به مقالات کپی شده امتیاز منفی می دهد.

این مساله کاملا صحیح است و بهتر است بدانید که گوگل هر روز بیشتر تلاش می کنید تا با سایت های کپی کار برخورد شدیدتری بکند.

حال این مساله به چه دلیل برای گوگل مهم شد. به دلیل اینکه کاربران از اینکه فضای وب پر از مطالب کپی شده بود خسته شدند.

پس گوگل تصمیم گرفت این سایت ها را با یک امتیاز منفی تنبیه کند.

مثال دیگر در مورد سایت های فروشگاهی است.

حتما ملاحظه کرده اید که کاربران به سایت هایی که امکان پاسخگویی آنلاین به مشتریان دارند بیشتر اطمینان می کنند.

و با چند سوال و جواب, برای خرید یا عدم خریدشان تصمیم می گیرند. و در هر صورت احساس نمی کنند که این سایت سر آنها را کلاه گذاشته.

گوگل در همین راستا به وبسایت های فروشگاهی ای که امکان مکالمه آنلاین را برای کاربران مهیا کرده اند، یک امتیاز مثبت می دهد.

مثال ها در این رابطه بسیار زیاد است. در مورد هر شاخصه همین رابطه صادق است.

خب پس این سرنخ مهم هدیه من به شما، به خواسته کاربرانتان احترام بگذارید تا گوگل هم به شما احترام بگذارد.

چرا تا این حد بر بهینه سازی سایت برای گوگل تاکید داریم؟

سئو گوگل و بهینه سازی موتور جستجو

پاسخ مشخص است. بالغ بر ۹۷ درصد سرچ های دنیا در گوگل صورت می گیرد. و جالب است بدانید دومین موتور جستجوی دنیا یوتیوب است که بازهم متعلق به کمپانی گوگل است.

نکته مهم بعدی هم اینکه بسیاری از موتورهای جستجوی کوچک و بزرگ در دنیا به تقلید از گوگل، سعی در پیاده سازی همان الگوریتم های گوگل را دارند.

حالا یک سوال دیگر پیش می آيد:

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

سئو (SEO) و اصول بهینه سازی وبسایت موتور جستجو

گوگل بزرگترین موتور جستجو و دومین برند ارزشمند جهان است.

نحوه کار این موتور جستجو با خزنده هایی شکل می گیرد که به آنها عنکبوت های گوگل یا کراولرهای گوگل می گوییم.

این خزنده ها در کسری از ثانیه با توجه به سرچ های انجام شده در تمام فضای وب (یا بهتر بگویم، ‌فضایی که گوگل به آن دسترسی دارد) حرکت می کنند.

با توجه به الگوریتم هایی که از پیش برای گوگل تعین شده است و او با هوش مصنوعی خود آن را پیش برده، نتایج مورد نظر را پیدا و رتبه بندی می کند و  به کاربر نمایش می دهد.

اگر دوست دارید بهتر با نحوه کار گوگل آشنا شوید، حتما ویدیوی زیر که توضیحات مت کاتز، مدیر بخش اسپمینگ (هرزه نگاری) گوگل را در رابطه با نحوه کار گوگل ببینید.

من این ویدیو را در تمامی کلاس های آموزش سئو نیز برای دانشجویان به نمایش می گذارم.

چرا ما باید سایت خود را بهینه سازی یا اصطلاحا سئو (SEO) کنیم؟

نکته مهم بحث همین جاست. بسیاری از وبسایت های دنیا امروز به دنبال جذب رضایت گوکل هستند.

شاهد این ماجرا تعداد وبسایت انگلیسی زبانیست که برای سئو (SEO) و بهینه سازی سایت توضیحاتی ارائه می دهند. و البته هر روز در حال گسترش هستند.

در ایران متاسفانه هنوز اهمیت گوگل آنچنان که باید و شاید به جامعه اثبات نشده است.

دلیل آن هم تقریبا مشخص است.

در ایران کاربران اینترنت اصولا مبتدی کار می کنند، با تلگرام کار می کنند و گمان می کنند با یک کانال تلگرام دنیا را فتح می کنند، آنها نمی دانند وقتی می توانند با یک کانال تلگرام کسب درآمد کنند،‌ با یک وبسایت فروشگاهی چه درآمدی به دست خواهند آورد.

سئو بهینه سازی موتورهای جستجو

مساله اینجاست که اگر شما بتوانید با یک طرز سیاست صحیح کلمه های کلیدی خودتان را انتخاب کنید و در این کلمات از گوگل رتبه بگیرید، بدون شک یک کسب و کار اینترنتی فوق العاده پردرآمد را خواهید داشت.

نکته مهم دیگر سئو (SEO) کم هزینه بودن آن است. البته سئو (SEO)  اصلا کار آسانی نیست، و به هیچ وجه رایگان هم نخواهد بود.

کمترین هزینه برای سئو (SEO) در صورتی که تمام موارد آن را نیز بدانید (که ادعای بسیار بزرگی است) زمانی است که باید برای آن صرف کنید.

اما نتیجه سئو (SEO) از تبلیغات اینترنتی به مراتب بهتر خواهد بود.

بازدیدکننده ای که خودش شما را سرچ کرده و به سایتتان آمده بسیار بیشتر به شما اعتماد می کند تا بازدیدکننده ای که از بنرهای احتمالا چشمک زن به وبسایتتان وارد شده است.

به عبارت دیگر با ابزار سئو، مشتری بالقوه به وبسایت شما می آید.

یعنی دقیقا به همان شکل که مدنظر متد بازاریابی درونگراست، بازدیدکننده با توجه به نیازش به وبسایت شما کشیده می شود:

 پس احتمال تبدیل این بازدیدکننده به مشتری خیلی بیشتر از تبدیل بازدیدکننده ای است که از طریق تبلیغات به وبسایت شما می رسد. 

دوام سئو بسیار بیشتر از تبلیغات دیگر است.

زمانی که بتوانید در یک کلمه کلیدی مهم در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرید، حفظ آن بسیار مهم است، اما امری است که با توجه به تجربه شما، دیگر سختی ابتدای کار را ندارد.

اما اگر بخواهید یک تبلیغ اینترنتی را شروع کنید، برای هر سری و هر تبلیغ باید مبلغی را بپردازید. و این هزینه هرسری تکرار می شود و با توجه به شرایط تبلیغ روزی به پایان می رسد.

اما گوگل به راحتی می تواند همیشگی باشد.

سئو بهینه سازی موتورهای جستجو بازگشت سرمایه

اعتباری که در رتبه نخست بودن گوگل به شما می بخشد بسیار بالاتر از اعتبار تبلیغات است ( اگر تبلیغات اعتباری داشته باشد).

اگر دوست دارید این مساله را با گوشت و پوست و استخوانتان حس کنید و حظ کنید، کافیست زمانی که در یک عبارت در گوگل سئو شدید، به یکی از دوستانتان بگویید فلان عبارت را گوگل کن و ما در رتبه اول گوگلیم.

آن موقع است که درک می کنید من الان چه می گویم.

دلایل برای سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بسیار زیاد است. و مطمئنا از حوصله بحث خارج است.

فکر میکنم مباحث مفیدی در مورد سئو (SEO) مطرح شد. اگر سوالی داشتید حتما از طریق کامنت مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشم.

با رای به این نوشته ما را یاری نمایید
[Total: 0 Average: 0]

پیام بگذارید