محمدعلی خادم الفقرا
سئو برای استارت آپ

۷ نکته سئو برای استارت آپ ها که باید بدانید

سلام
امروز قصد دارم، اولین پست خودم را برای مخاطبین استارت آپی بنویسم و ارسال کنم، صادقانه بگویم که از این امر بسیار خوشحالم و امیدوارم بتوانم با بچه های استارت آپی ارتباط خیلی خوب و نزدیکتری داشته باشم.
مبحث امروز ما در مورد سئو برای استارت آپ هاست.

سئو برای استارتاپ ها

تقریبا مطالب زیادی در این باره در سطح وب فارسی نوشته شده است.

اما بسیاری از این مطالب با هدف افزایش نرخ کلیک سایت یا صرف انتشار یک مقاله منتشر شده است و مطلب مفیدی را به استارتاپ ها آموزش نخواهند داد. (حداقل من مطلبی که برای بچه های استارت آپی مفید باشد، پیدا نکردم.)

چون بچه های استارتاپی وقت زیادی ندارند، اجازه بدهید با پاسخ به یک سوال اساسی به ارائه راهکارها برای دوستان استارت آپی بپردازیم:

چرا سئو برای استارت آپ ها متفاوت است؟

واقعیت این است که سئو کردن در هیچ پروژه ای با پروژه دیگر متفاوت نیست.

سئو کردن یک سری اصول دارد که باید رعایت کنیم.

پس گوگل اهمیتی نمیدهد که سئو برای استارت آپ است یا برای یه پروژه اسکیل (Scale) شده.

اما با توجه به امکانات و انتظاراتی که برای پروژه سئو تعیین می شود، استراتژی ما هم متفاوت تعریف می شود.

اجازه بدهید با توجه به مبحث اصلی خودمان این مساله را بهتر برای شما باز کنم.

در استارت آپ ها سرعت رشد و شتاب گیری در کوتاه مدت بسیار مهم است.

اما در مقابل کسب و کارهایی که در قالب عادی و تقریبا با ثبات، مدیریت می شوند، بیشتر به دنبال بازدهی هستند و به دنبال نتیجه در کوتاه مدت نیستند.

همین تفاوت گاها باعث می شود که بچه های استارت آپی دست به ساخت یک سری آمار بزنند.

مثلا رتبه الکسای سایتشان را پایین بیاورند، یا تعداد زیادی ایمیل به عنوان تولید لید Lead Generation جمع آوری کنند یا حتی ترافیک غیرارگانیک برای سایتشان تامین کنند.

اما متاسفانه این نگاه در بلند مدت به نفع استارت آپ ها تمام نمی شود و تنها هدررفت بخشی از سرمایه را به دنبال خواهد داشت.

پس اگر اصولی نگاه کنیم، استارت آپ ها هیچ راهی به جز چینش یک استراتژی کوتاه مدت و زودبازده برای سئو ندارند.

امری که بیش از آنچه گمان می کنید مشکل است.

اما اگر شما مرد روزهای سخت نیستید، کلا مسیر را اشتباه آمده اید، شما در اکوسیستم استارت آپی جایی نخواهید داشت.

پس با توجه به آنچه بیان شد، سه اصل ذیل را در هنگام مطالعه این مقاله به خاطر داشته باشید:

  1. توصیه های این مقاله با توجه به مختصات کاری استارتاپ ها ارائه می شود.
  2. بدون هیچ دروغ و امید واهی سئو کردن سایت در کوتاه مدت بسیار مشکل، اما ممکن است.
  3. قرار نیست در این مقاله تقلب کردن را بیاموزید و هر آنچه خواهید خواند راهکار اصولی است.

حال به سراغ بررسی راهکارهای سئو برای استارت آپ ها برویم:

 

۱. سئو جزئی از استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال است.

این اصل را هیچوقت از یاد نبرید، سئو شما باید جزئی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ استارت آپ شما باشد.

در این اصل تفاوتی نمیکند که شما در حال سئو برای استارت آپ هستید یا همان پروژه های به بلوغ رسیده.

نکته مهم و متمایز کننده برای شما دوستان استارت آپی اینست که شما احتمالا زمان آزمون و خطا را ندارید. پس اگر تجربه بنده و امثال من هم برایتان مهم نیست، به اصول اعتماد کنید.

بازاریابی درونگرا سئو استارتاپ

به هیچ وجه استراتژی سئو را جدای از استراتژی کلی کسب و کارتان نبینید.

حال اینکه شما، تصمیم بر تعیین چه نوع استراتژی برای مارکتینگ استارت آپ خودتان دارید، بحث دیگری است. اما در یک نگاه ساده، چه بازاریابی درونگرا را انتخاب کنید، چه بازاریابی برونگرا، راهکارهای سئو سایت شما باید جز این بخش تعیین شود.

 

۲. هر آنچه مربوط به سئوی داخلی است رعایت کنید.

اعداد و ارقام مختلفی در مورد چک لیست سئو یا همان مواردی که یک مسئول سئو باید رعایت کند نقل می شود، که اکثرا قابل استناد نیست.

اما برخی موارد برای همه سئوکاران مثل روز روشن است.

سئو داخلی برای استارتاپ

بیشتر این موارد مربوط سئو داخلی وبسایت شماست.

ضمنا رعایت اکثر این موارد بسار کم هزینه هستند و سریع به دست می آیند. مواردی مثل سرعت وبسایت، لینک های داخلی و بهینه سازی تصاویر از همین دست هستند.

در مقاله ای به زودی سعی خواهم کرد یک چک لیست از سئوی داخلی را به شما معرفی کنم یا ترجمه کنم.

 

۳. در تولید محتوا سهل انگار نکنید

این نگاه که خیلی سرسری چهار مقاله بنویسیم و بگذاریم در سایتمان تا تامین محتوا کرده باشیم فوق العاده نگاه مسخره ایست.

اینکه برای تامین محتوا به دو فریلنسر پول بدهیم و بگوییم بیا در مورد فلان موضوع سه مقاله بنویس فوق العاده نگاه مسخره ایست.

محتوای باید استراتژی داشته باشد. اجازه بدهید خیلی رک و پوست کنده بگویم:

  

محتوا برای افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت

برای تولید محتوا وقت بگذارید، لزوما نباید محتوای شما متنی باشد.

محتوای ویدیویی، اینفوگرافیک ها، تولید پادکست، تامین محتوای شبکه های اجتماعی؛ تمام این موارد میتواند راهکارهای جدید در بحث تامین محتوا و سئو وبسایت استارت آپی به شما ارائه دهد.

و ضمنا درگیرشدن (Engage) مخاطب را هم در پی داشته باشد.

اگر محتوای شما، بتواند مخاطبتان را قانع کند، تا آن را به اشتراک بگذارد، بهترین اتفاق برای شما رخ داده است.

پس محتوایی تولید کنید که مخاطب علاقه مند باشد آن را به اشتراک بگذارد، هر چند این کار در فضای وب فارسی امری بسیار مشکل است.

 

۴. با دقت کلمات کلیدی را انتخاب کنید.

یکی از مسائل اصلی سئو سایت شما انتخاب کلمه کلیدی اشتباه است.

وبسایت های زیادی را مشاهده کرده ایم بر روی کلمات کلیدی اشتباه سئو کرده اند و با پایین آمدن CTR نه تنها جایگاه آن کلید واژه که جایگاه کلی تمامی لینک را از دست داده اند.

کلمه کلیدی سئو برای استارتاپ

شما در سئو برای استارت آپ خودتان وقت کمی دارید، پس از این زمان اندک بهترین استفاده را بکنید.

در مورد متدهای انتخاب کلمات کلیدی هم برای شما مطالبی را در همین وبلاگ منتشر خواهم کرد.

 

۵. کاربر را در سایتتان نگه دارید.

اگر یکسری از اصول را رعایت کنید، به راحتی میتوانید نرخ مدت ماندگاری کاربران را در سایتتان افزایش دهید.

نکته مهمی که من را بر آن داشت تا این مورد را به عنوان یک نکته جداگانه ذکر کنم، این بود که افزایش مدت ماندگاری اصولا پیش از بهبود رنک شما حاصل می شود.

زمان ماندگاری سایت

یعنی در اکثر مواردی که سئو کلاه سفید انجام میدهیم: وقتی آنالیز سایت را ملاحظه می کنیم و مدت ماندگاری در سایت افزایش پیدا می کند، انتظار داریم پس از یکی دو هفته ورودی ارگانیک سایت هم افزایش پیدا کند.

پس تاکید میکنم، کاربر را در سایتتان نگه دارید.

البته طبق اصل دومی که در ابتدای این مقاله ذکر کردم، قرار نیست این کار با راه های متقلبانه انجام بدهید.

 

۶. بودجه تان را برای بک لینک های بی فایده هزینه نکنید.

بک لینک ساختن برای سئو خیلی مهم است، اما بک لینک خوب ساختن خیلی مهم تر است.

اگر بگویم بنشینید و با ترفندهای بک لینک سازی، کارتان را پیش ببرید، که احتمالا نه نیروی انسانی و نه زمان این کار را ندارید.

پس باید یکسری بک لینک با کیفیت در راستای سئو برای استارت آپ تان تهیه کنید.

بک لینک سئو برای استارت آپ

ترجیح بر این است که با مشخص کردن پرسونای هدفتان، چند وبسایت را برای انتشار رپورتاژ انتخاب کنید و با این رپورتاژها بک لینک های با کیفیت بگیرید.

در همه موارد با دقت عمل کنید: از وبسایتی که برای بک لینک دادن انتخاب میکنید تا انکرتکست و متنی که مینویسید.

 

۷. CTA را فراموش نکنید

سعی کنید در هر محتوایی که تولید می کنید، یک CTA تعریف کنید.

این خیلی بستگی به ساختار استارت آپ شما دارد، اما توجه داشته باشید به همان دلایل کمبود وقت و کمبود بودجه، سعی کنید از ورودی های سایت بهترین بهره را ببرید.

cta سئو برای استارتاپ ها

در مقاله ای که برای سئو در همینجا منتشر کردم به وضوح توضیح دادم که بازدیدکننده ای که شما را از طریق سرچ پیدا کند، به نوعی مشتری بالقوه شماست.

در نکته شماره ۱ اشاره کردم که سئو شما جزئی از استراتژی دیجیتال شماست.

اینجا دقیقا می تواند یکی از مراحل تبدیل بازدیدکننده به لید باشد.

دقت کنید: بازدیدکننده ای که به خاطر سئو وبسایت، به استارت آپ شما رسیده است.

 

۸. آنالیز رقبا را فراموش نکنید

شاید این نکته را باید با تمام نکته های بالا همراه کرد.

مبحث آنالیز رقبا در استارت آپ ها کاملا یک مبحث مفصل است که تقریبا از سواد بنده هم خارج است.

اما آنالیز وبسایت رقبا آن هم با تمرکز بر روی اصول سئو، نکته مهمی است که اصلا نباید فراموش کرد.

پس آنالیز رقبا برای سئو، جزئی از سئو برای استارت آپ شما در نظر گرفته می شود.

انالیز رقیب در سئو برای استارت آپ

همانطور که گفته شد، این نکته باید در تمام نکات فوق مورد توجه قرار گیرد.

زمانی که قصد انتخاب کلیدواژه ها برای محتوای وبسایتتان را دارید، یا زمانی که قصد درج CTA را دارید.

در تمام این مراحل، آنالیز رقبا یک زاویه دید جدید به شما خواهد داد.

برای آنالیز رقبا ما ابزار دقیقی در دست نداریم، اما شما میتوانید از وبسایت های مثل: Alexa و Similarweb استفاده کنید.

ضمنا اگر توانایی مالی لازم را داشته باشید حتما از Ahref استفاده کنید.

البته لطفا ریال به ریال بودجه استارت آپ را دقیق هزینه کنید.

شما راهکاری دارید که به این موارد اضافه کنید؟ به راهکارهای من نقدی دارید؟ لطفا برایم کامنت بگذارید.

با رای به این نوشته ما را یاری نمایید
[Total: 0 Average: 0]

پیام بگذارید